Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2019

Porsche 911Kurvenroutedonderdag 12 september 2019
Porsche Snertritzondag 03 november 2019

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Laptime: 7:37.700 min.
 
[VIDEO] De nieuwe Porsche 718 Spyder: zonder rationele argumenten
 
Porsche 2e algemeen en Pro-Am winnaar tijdens 24u Nürburgring
 
[VIDEO] Ontdek Zuid-Thailand met 8 generaties Porsche 911
 
Jan Koum’s 993 GT2
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Laptime: 7:37.700 min.

Datum: 26 June, 2019

 

De stemming is wel eens beter geweest in de pitbox van Martini Racing Porsche Systems. Waarom is de Porsche 935 zo superieur aan de concurrentie, zo overweldigend dominant zelfs, dat de Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA) het technisch reglement slechts twee weken voor de 1000-kilometerrace op de Nürburgring onverwacht verandert? Boze tongen beweren dat het is om de overmacht van Porsche te beteugelen. Volgens een decreet uit Parijs moet Porsche voortaan de standaardmotorkap gebruiken van het seriemodel.

Maar dan is er Manfred Schurti, die in 1976 als nieuwkomer toetreedt tot de Porsche-fabrieksrijders. Deze 34-jarige uit Liechtenstein had met name in de Formule Super Vee zijn naam gevestigd. Maar zijn twee kampioenschapstitels in de hard omstreden serie met eenzitters zijn alweer vier en vijf jaar geleden behaald. Het is stil geworden rond de man die de reputatie van ‘snelste technische keuringsambtenaar ter wereld’ heeft. Reden te meer voor deze automonteur - die doordeweeks auto's op veiligheid controleert - om alles op alles te zetten in zijn eerste race voor Porsche.

De Nürburgring-Nordschleife. De groene hel. Een moeilijker racecircuit bestaat er niet, het is een lijdensweg. Schurti weet er alles van. Het is zijn lievelingscircuit en na de eerste tests voelt hij zich helemaal thuis in de nieuwe auto. Vol vertrouwen begint hij aan de kwalificatie. Het lukt hem direct om elke bocht perfect te nemen. Op de rechte stukken schiet de 935 indrukwekkend vooruit, de turbo fluit hoorbaar. 7:37.700 minuten later staat de stopwatch stil. Een toptijd. Het team begrijpt er niets van. Hoofdtechnicus Singer al helemaal niet, net als de tweede coureur van de Schurti-auto, Rolf Stommelen. Deze coureur uit Keulen staat bekend als ‘ringkampioen’. Wie op dit circuit wil winnen, zal eerst hem als onbetwiste lokale held moeten verslaan. Schurti, onopvallend, bescheiden, man van weinig woorden, geboren op kerstavond, is zelf ‘stomverbaasd’ als hij zijn tijd ziet. Vooral omdat de 935 nog niet eens volledig is afgesteld en de motor nog geen vol vermogen levert. Stommelen houdt ook zijn adem in: zijn eigen beste tijd is acht seconden langzamer dan die van zijn teamgenoot. De Fransman Bob Wollek, bijnaam ‘Brilliant Bob’, komt zelfs bijna 20 seconden tekort in de Porsche 935 van Kremer-Racing. Dat komt hard aan. “Het was gewoon ongelooflijk”, zegt Schurti.

Het sprookje eindigt al snel. Tijdens de race blijken de reglementen van de FISA gevolgen te hebben. Hoewel Stommelen in de eerste acht ronden een voorsprong van ongeveer één minuut opbouwt, valt de auto kort na de overdracht aan Schurti uit. Sterke trillingen in de haastig omgebouwde motor veroorzaken een breuk in de ontstekingsverdeler. Twee weken later is alles alweer vergeten: Stommelen en Schurti behalen in hun Porsche 935 de klasse-overwinning in groep 5 en de vierde plaats in het algemeen klassement tijdens de 24 uur van Le Mans. Zevende hemel in plaats van groene hel.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] De nieuwe Porsche 718 Spyder: zonder rationele argumenten

Datum: 25 June, 2019

 

Maak kennis met de nieuwe Porsche 718 Spyder, een puristische rijmachine. Met zijn natuurlijk aangezogen 4,0-liter zescilindermotor, een handgeschakelde versnellingsbak, het GT-chassis en een perfect uitgebalanceerd middenmotor-concept biedt hij onversneden rijplezier.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche 2e algemeen en Pro-Am winnaar tijdens 24u Nürburgring

Datum: 24 June, 2019

 

Porsche greep afgelopen weekend tijdens de beroemde 24 uur van de Nürburgring net naast zijn 13e overall zege. De nieuwe-generatie Porsche 911 GT3 R met startnummer 911 van Manthey-Racing leidde de race gedurende 105 van in totaal 157 ronden, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een tweede plaats. Tegelijkertijd was er wel succes voor de tweede 911 GT3 R van Manthey-Racing, die de overwinning pakte in de Pro-Am klasse.

Direct vanaf de start van de 24 uur van de Nürburgring bestond er geen twijfel over de intenties van de Porsche 911 GT3 R met startnummer 911. De twee nieuwe sportscar wereldkampioenen Kévin Estre en Michael Christensen waren samen met hun teamgenoten Laurens Vanthoor en Earl Bamber vastbesloten om de prestigieuze race in de Duitse Eifel op hun naam te zetten. Na ruim vijf uur racen pakte Estre na een prachtige inhaalmanoeuvre de leiding, die het team gedurende tweederde van de 24-uurs race wist te verdedigen dankzij foutloze stints en een perfect afgestelde 911 GT3 R. Met een tijd van 8:17,745 noteerde Estre tijdens zijn laatste stint tevens de snelste rondetijd van de race. Vanwege een zware tijdstraf van 5:32 vanwege een niet opgemerkte gele vlag zag het team de overwinning echter in rook opgaan.

Klasse-overwinning in Pro-AmWinst was er wel voor de tweede door Manthey-Racing gerunde Porsche 911 GT3 R. De auto met startnummer 12 finishte als 5e overall en pakte de winst in de Pro-Am klasse. De twee Porsche Young Professionals Matteo Cairoli en Dennis Olsen haalden samen met hun teamgenoten Otto Klohs en Lars Kern het maximale resultaat uit hun negen-elf. Een week geleden, tijdens de 24 uur van Le Mans, was er ook al succes voor Porsche in de amateurklasse.

Overigens maakten niet alleen de zeven 911 GT3 R’s indruk op de Nürburgring. In de bijna-standaard klasse waren de meeste snelle auto’s eveneens afkomstig uit Stuttgart-Zuffenhausen. In totaal zegevierden Porsche-teams in acht van de 24 klassen.

De 24-uurs race van de Nürburgring is één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zo’n 580 coureurs namen met 158 auto’s deel aan de race in de Duitse Eifel, die door 260.000 autosportliefhebbers werd bezocht.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] Ontdek Zuid-Thailand met 8 generaties Porsche 911

Datum: 24 June, 2019

 

De zomer is officieel begonnen. Een goede reden voor Porsche om alle 8 generaties 911 bij elkaar te brengen voor een tropische road trip. Beleef deze onvergetelijke reis van 8 iconen mee door de bijzonder fraaie omgeving van Zuid-Thailand.​

 

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Jan Koum’s 993 GT2

Datum: 23 June, 2019

 

De Porsche 911 GT2 is een auto voor puristen en perfectionisten. Zoals WhatsApp-oprichter Jan Koum, wereldkampioen Walter Röhrl en Porsche-verzamelaar Frank Troche. 

Frank Troche ademt Porsche. Met veel specialistische kennis schudt hij de details van praktisch iedere klassieke Porsche uit zijn mouw. Bovendien heeft hij diverse klassiekers uit Zuffenhausen in zijn bezit. Omdat Frank van perfectie houdt, heeft hij een enorm netwerk van specialisten om zich heen verzameld die hem helpen zijn Porsches in originele staat op de weg te houden. In dit wereldje leerde Frank de Amerikaan Jan Koum kennen. Koum werd geboren in de Oekraïne en verhuisde als zestienjarige in 1992 met zijn moeder naar Californië. Ze hadden het in eerste instantie financieel zwaar. Koum ging toch studeren en bleek een snelle leerling. Toen hij in 2009 z’n eerste iPhone kreeg, had hij gelijk een klik met deze mobile phone. Met een vriend ontwikkelde hij een programma waarmee smartphonegebruikers elkaar berichtjes konden sturen. Hij noemde het ‘WhatsApp’. Meer dan een miljard mensen over de hele wereld maken nu gebruik van deze messengerdienst. Koum verkocht zijn bedrijf in 2014 aan Facebook voor vele miljarden dollars, en stapte in het bestuur van dit bedrijf. Tot op de dag van vandaag is hij daar verantwoordelijk voor het wel en wee van zijn populaire berichtenapp.

Goede, oude mechanica

Jan Koum heeft niet alleen een passie voor digitale zaken. Zijn hart klopt ook voor goede oude mechanica: hij is een Porsche fan pur sang. Zijn eerste auto was een vermoeide 924 Transaxle. Maar met zijn toenemende rijkdom nam ook het aantal auto’s uit Zuffenhausen in zijn collectie toe, weet Frank Troche. “Hij combineert speciale momenten uit zijn leven met een van zijn Porsches. Toen hij ging tekenen voor de verkoop van WhatsApp, reed hij daar met een Porsche naartoe. Het contract werd in de Porsche ondertekend. Notabene op de stoep van het bureau waar hij samen met zijn moeder in de rij moest staan ​​voor voedselbonnen ...” Jan Koum is de zware tijden niet vergeten, vertelt Troche. “Daarom is hij zo down to earth en hartelijk. Hij draagt ​​geen dure horloges, maar T-shirts en sneakers. Wanneer we 's avonds in Californië dineren, geeft hij er de voorkeur aan om een ​​Uber-taxi te bellen in plaats van met een van zijn auto's door de stad te rijden ...” Terwijl er in zijn garage weldegelijk auto’s staan die elke Porsche-adept graag zou willen rijden. Volgens Troche heeft Koum nu ongeveer honderd auto's. “Jan is vooral geïnteresseerd in GT- en sportmodellen, zolang ze niet zwart zijn. Hij geeft de voorkeur aan auto’s zonder een radio en een schuifdak en hij kan ook zonder de airconditioning.”

Perfectie en aandacht voor detail: dat zijn de sleutelwoorden die ook bij Walter Röhrl passen. ”Walter is al vele jaren een goede vriend van de familie,” vertelt Frank Troche. Ze leerden elkaar kennen toen hij op zoek was naar een passend cadeau voor de veertigste verjaardag van de multi-miljardair: het werd een dagje sturen met waarschijnlijk de beste rallyrijder aller tijden. Röhrl zei ja tegen het voorstel. “Koum was geen snelle rijder,” herinnert Walter Röhrl zich grijnzend. De precisie waarmee de tweevoudige wereldkampioen zijn auto bestuurt, vond Koum des te leuker. Sindsdien heeft Walter Röhrl een levenslange ticket to ride voor de respectabele vloot van de WhatsApp bedenker. Gratis! Zoals de 993 GT2 die ooit nieuw in Nice werd geleverd. Hoewel hij pas 25.000 kilometer heeft gereden, is hij zowel technisch als optisch in nieuwstaat. 

Porsche heeft slechts 194 exemplaren van de lichtgewicht versie van de 911 geproduceerd. De auto's met achterwielaandrijving en biturbo-motor dienden als basis in de nieuw gelanceerde GT2-klasse voor klantenteams. De 993 GT2 modellen met hun indrukwekkende spoilers hadden in het modeljaar ‘96 en ‘97 liefst 430 pk. De wagen van Jan Koum - geleverd in Arenarot-Metallic - is een GT2 van de eerste serie met aluminium portieren. In modeljaar ‘98 verhoogde Porsche het motorvermogen van 430 naar 450 pk; de aluminium portieren waren voortaan van staal. Röhrl geniet van de rit in de Porsche van Koum. "Hij is niet comfortabel, maar stuurt waanzinnig goed en agressief. Dit is autorijden ‘puur’.” Deze Porsche 911 GT2 rijdt met zijn 1.290 kilo relatief gemakkelijk, weet Walter Röhrl al na de eerste meters. “Gewicht is voor mij zeer belangrijk. Te veel massa is contraproductief: in de bocht, tijdens het remmen en bij het accelereren. Een auto moet onmiddellijk reageren als ik aan het stuur draai.”

Wat vindt de Porsche-ambassadeur van de dubbele turbo? “Met een turbo-loze motor kun je het gas beter doseren, maar die heeft je niet de enorme trap in je rug die een turbo wél geeft. Ik zelf kies voor de auto met turbotechniek.”

Röhrl trapt het gaspedaal nog eens diep in. “Man, man, wat gaat deze auto van zijn plek. Ik reed onlangs in de Le Mans race-versie, met 700 pk. Dat was ongekend. Maar qua kracht en snelheid voelt deze bijna even snel aan.” Hij denkt nog even na. “Ik vraag me nu af of ik straks nog even veel plezier ervaar met mijn eigen 993 Carrera RS.”

 

Bron: Pon Porsche Newsroom