Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.
De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.
Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.
Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.
Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.
Porsche Snertrit | zondag 09 november 2025 |
Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS
Datum: -
Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met een focus op de bestuurder en pure rijervaring. Dankzij een overboost-vermogen van 420 kW (571 pk), een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras en sportluchtvering met een verlaagd onderstel legt de Macan GTS de lat op het gebied van rijdynamiek opnieuw hoger. Zoals elke GTS draagt ook deze vijfde uitvoering van de elektrische Macan zijn sportieve karakter uit met een eigen, herkenbare stijl en tal van donker uitgevoerde accenten.
GTS – drie iconische letters die sinds de Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 een bijzondere reputatie genieten onder Porsche liefhebbers. Voor het eerst sieren die letters nu een volledig elektrische Macan. Deze nieuwste telg binnen de elektrische Macan familie koppelt compromisloze rijdynamiek aan indrukwekkende prestaties. Getuige ook de acceleraties van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en van 0 naar 200 km/u in 13,3 seconden. De begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Net als de Macan Turbo is de Macan GTS uitgerust met de krachtigste elektromotor van het gamma op de achteras. De krachtbron wordt aangestuurd door een bijzonder efficiënte 900 ampère siliciumcarbide (SiC) pulsomvormer. In de Macan GTS levert dit geheel 380 kW (516 pk), die met Launch Control oploopt tot een tijdelijk overboost-vermogen van 420 kW (571 pk) en een indrukwekkend koppel van 955 Nm. De transmissie, met een overbrengingsverhouding van 9,0:1, is speciaal ontwikkeld om dat enorme koppel moeiteloos te verwerken.
De nieuwe Macan GTS vertaalt zijn vermogen naar de weg met de precisie van een echte sportwagen. Dat dankt hij aan de op de achterwielen gefocuste gewichtsverdeling, het lage zwaartepunt en de intelligente vermogensregeling. Het snel reagerende Porsche Traction Management (ePTM) met vierwielaandrijving is standaard, net als Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras verbetert zowel tractie als wendbaarheid en draagt - dankzij zijn plaatsing direct achter de motor - bij aan de uitgebalanceerde 48:52 gewichtsverdeling.
De Macan GTS heeft bovendien het laagste zwaartepunt van de hele modelreeks. De sportluchtvering met hoogteregeling en Porsche Active Suspension Management (PASM) is speciaal afgestemd op deze uitvoering. Dankzij de 10 millimeter lagere rijhoogte en de speciale GTS afstelling van dempers en stabilisatoren stuurt hij messcherp en blijft hij uitzonderlijk stabiel in bochten. Voor wie nog meer precisie wil, is achterasbesturing optioneel beschikbaar. De Macan GTS prikkelt ook het gehoor met zijn Porsche Electric Sport Sound (PESS), die in de rijmodi Sport en Sport Plus twee exclusieve GTS klanken biedt, elk met een eigen karakter.
De Macan GTS haalt volgens de WLTP-norm een actieradius van maximaal 586 kilometer*. Aan een geschikte snellader is het 100 kWh batterijpakket in slechts 21 minuten van 10 tot 80% op te laden, bij een maximaal laadvermogen van 270 kW. Het Sport Chrono pakket is standaard en bevat nu ook de van de Taycan bekende Track-modus, die de auto klaarstoomt voor intensief gebruik. In deze stand wordt de batterijkoeling opgevoerd en het vermogensverlies door warmte (het zogenaamde derating-effect) tot een minimum beperkt, wat zorgt voor betere prestaties bij langdurige belasting.
Uiterlijk valt de nieuwe Macan GTS op door zijn krachtige, herkenbare vormgeving. Zwarte accenten aan de voor-, zij- en achterkant benadrukken het sportieve karakter. Blikvangers zijn de Matrix LED-koplampen met getinte afwerking en de krachtig gelijnde luchtinlaten in het front.
Porsche introduceert begin volgend jaar een nieuw Sport Design pakket voor alle Macan modellen, met vernieuwde voor- en achterbumpers. De Macan GTS bijt het spits af en is standaard uitgerust met dit pakket, voorzien van exclusieve GTS details. Contrastelementen als inzetstukken, side-blades, wielkastverbreders en de rand van de adaptieve achterspoiler zijn daarbij afgewerkt in zwart.
De nieuw vormgegeven zijskirts, die naar achteren toe breder uitlopen, versterken het dynamische voorkomen. Achter valt de Macan GTS op door zwarte accenten en een markante diffuser, terwijl de achterlichten – net als de koplampen – een getinte afwerking hebben. Standaard staat de GTS op 21 inch Macan Design velgen in Antracietgrijs; optioneel zijn 22 inch RS Spyder Design velgen in dezelfde kleur leverbaar.
Met de introductie van de Macan GTS voegt Porsche ook drie nieuwe lakkleuren toe: het populaire Krijt (Kreide) keert terug, net als Karmijnrood, een tint die nauw met de GTS modellen is verbonden. Nieuw is Luganoblauw, dat voor het eerst op de Macan verkrijgbaar is. Naast de vijftien standaardkleuren in de configurator biedt Porsche Exclusive Manufaktur via het Paint-to-Sample programma bijna zestig extra tinten.
Ook het interieur van de Macan GTS ademt sportiviteit. De nieuwe uitvoering combineert een uitgebreid Race-Tex interieur met accenten in zwart glad leer. Race-Tex siert het verwarmbare multifunctionele GT sportstuur, de armsteunen, het dashboard en de middenpanelen van de 18-voudig verstelbare sportstoelen. Nieuw is het optionele GTS interieurpakket, waarmee interieur en exterieur op elkaar worden afgestemd. Afhankelijk van de carrosseriekleur is het leverbaar in Karmijnrood, Slate Grey Neo of Luganoblauw. Stiksels, gordels en het GTS -logo volgen die tint, terwijl het stuur een embleem in carrosseriekleur draagt. Het pakket bevat tevens het Carbon Interieurpakket, met koolstofvezelaccenten op het stuur, dashboard en de portieren.
Het GTS thema zet zich voort in de digitale cockpit. Daarin verschijnt de exterieurkleur als 3D-visualisatie op het centrale scherm, terwijl het instrumentencluster het GTS logo toont. Via het standaard Sport Chrono pakket zijn functies als rondetijden, telemetrie en sectoranalyse direct oproepbaar.
De Macan GTS profiteert van de recente updates binnen de Macan familie, met geavanceerde rijassistentiesystemen en extra digitale functies. Zo beschikt hij over de Porsche Digital Key als aanvulling op de fysieke sleutel, vernieuwde parkeerassistentie, de door AI ondersteunde Voice Pilot, uitgebreidere opties voor in-car gaming en een verhoogde trekcapaciteit van 2.500 kilogram.
De Macan GTS is er vanaf € 109.700*. Meer informatie over de Nederlandse marktintroductie wordt op korte termijn bekendgemaakt.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
*Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie Porsche.nl.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”
Datum: -
Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert het einde en ook in de achterliggende maanden waren er weer heel wat Nederlandse Porsche coureurs succesvol in de Porsche Carrera Cup Benelux.
De Porsche Carrera Cup Benelux is de belangrijkste race-activiteit van Porsche in de lage landen en de serie was ook dit jaar weer goed voor spectaculaire races en spanning tot het einde toe. Natuurlijk werd er gereden op Assen, Spa-Francorchamps, Zandvoort en Zolder, de vier belangrijkste circuits in de Benelux, maar er was ook een uitstap naar de Hungaroring nabij de Hongaarse hoofdstad Boedapest, waar de Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerst in actie kwam.
Nederlandse rijders waren constant in de voorste gelederen van het veld te vinden. Routinier Jaap van Lagen, die al bijna 20 jaar met Porsche racet, was door het Limburgse Team RaceArt aangetrokken om met zijn ervaring de jongere rijders in het team te ondersteunen en tegelijkertijd ook zelf voor mooie resultaten te zorgen. Dat lukte goed: in de voorlaatste race op Zandvoort stelde de coureur uit Ede de rijderstitel al veilig. “Prachtig om dit te doen met Porsche, mijn favoriete merk en ook het merk waar het overgrote deel van de rijders die ik als coach begeleid, mee racet”, zei Van Lagen, die in de loop van het seizoen vier races won.
Ook Van Lagens teamgenoot Sam Jongejan, die het seizoen als tweede afsloot, was succesvol met drie overwinningen. De Nederlander Nick Ho (PG Motorsport) en de Zweed Robin Knutsson (NGT Racing) wonnen elk twee races, Niels Langeveld (RedAnt Racing) schreef een race op zijn naam.
De pas 17-jarige Milan Marczak (RedAnt Racing), rijdend onder Poolse licentie, maar afkomstig uit het Brabantse Zundert, won in een zinderende finale op Zandvoort de titel van de beste ‘rookie’. Jules Grouwels (Team RaceArt) haalde tijdens het finaleweekeinde de titel in de Pro-Am-klasse binnen. Eerder al, tijdens het voorlaatste evenement van het seizoen in het Belgische Zolder, won Team RaceArt voortijdig de titel in het teamkampioenschap.
Dat de Porsche Carrera Cup Benelux als onderdeel van de piramide van Porsche Motorsport een goede basis is om ook in hogere klassen succesvol te zijn, werd ook dit seizoen wel weer bewezen. Zo won Robert de Haan, in 2023 kampioen in de Porsche Carrera Cup Benelux, dit jaar de kampioenstitel in de Duitse Porsche Carrera Cup en eindigde hij als tweede in de Porsche Mobil 1 Supercup, waarin hij in totaal vijf keer op het podium stond, inclusief de overwinning in Monte Carlo. Flynt Schuring, die ook twee jaar geleden nog in de Porsche Carrera Cup Benelux reed, behaalde ook podiumsucces in de Supercup en eindigde als derde in de Duitse cup.
Morris Schuring, die begin dit jaar een officieel rijderscontract van Porsche Motorsport kreeg, was in 2020 runner-up in de Porsche Carrera Cup Benelux. Hij won dit seizoen de titel van beste nieuwkomer in de prestigieuze Duitse raceserie DTM met een Porsche 911 GT3 R van het Manthey Junior Team. De kampioen in de DTM, ook met een Porsche, is ook een rijder die in het verleden succesvol was in de Porsche Carrera Cup Benelux, namelijk Ayhancan Güven, die in 2018 Benelux-kampioen werd. Een andere oud-Benelux-kampioen, Loek Hartog, die in 2020 de titel won, is dan weer succesvol in de Verenigde Staten, waar hij als ‘Selected Driver’ officieel ondersteund wordt door Porsche Motorsport North America.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Een futuristische tour door Tokio in een Porsche 911 en Porsche Macan
Datum: -
Ted Gushue is pionier in een digitaal tijdperk, Japan-aficionado en groot liefhebber van Porsche. Voor Christophorus reisde hij af naar Tokio, waar hij zijn vriend Norihiro Tacamizuma ontmoette — een geestverwant met wie hij zijn passie voor sportwagens deelt. Tijdens een nachtelijke rit in de Porsche 911 GT3 RS (997) en de Porsche Macan Turbo ontdekt hij de stad met nieuwe ogen.
Onlangs had ik een werkgesprek met een collega, waarin ik mijn relatie met Japan beschreef. Ze vroeg me waarom ik zo mijn best had gedaan om juist dáár te werken. Het was namelijk niet zo dat de kans zich vanzelf aandiende — integendeel. In de afgelopen zes jaar heb ik er ruim zeven maanden gewerkt. Voor sommigen is dat wellicht een fractie, maar voor mij is het een van de meest waardevolle periodes in mijn volwassen leven.
Ik vertelde haar dat Japan — en daarmee ook Tokio — de plek is waar ik me spiritueel het meest thuis voel. Kort nadat ik dat had gezegd, realiseerde ik me dat het ook echt zo is. Stel je een stad, een land en een volk voor dat elk voorwerp behandelt alsof het een ziel heeft. Een volk dat auto’s niet als hobby ziet, maar als een culturele manier van leven: ze verzorgen, onderhouden, poetsen, restaureren en koesteren ze. Een stad waar je je Carrera GT wekenlang op straat kunt laten staan zonder je zorgen te maken over diefstal of vandalisme. Ik zou eindeloos kunnen doorgaan over Japan en Tokio, en ik denk dat ik dat ook wel ga doen.
Tokio is, net als New York of Parijs – of eigenlijk elke grote stad – klein. Niet klein qua bevolking. Met meer dan 14 miljoen inwoners in de stad zelf is het de dichtstbevolkte stedelijke agglomeratie ter wereld. En ook niet qua omvang – trek een cirkel van voldoende diameter rond de prefecturen van Tokio en je hebt bijna het gebied van de drie staten rondom New York.
Nee, Tokio is klein in de zin dat het ’s nachts in elkaar krimpt. Na middernacht trekt de stad zich terug, het tempo vertraagt en het ritme wordt rustiger.
Norihiro Tacamizuma ervaart dit al jaren. Tacamizuma, door vrienden simpelweg Taca genoemd, komt oorspronkelijk uit de prefectuur Fukuoka en heeft veel van zijn professionele leven te danken aan de uren tussen zonsondergang en zonsopgang. Ruim dertig jaar geleden verhuisde hij naar de uitgestrekte stedelijke chaos van Tokio, waar hij begin jaren negentig al snel zijn plek vond in het underground nachtleven. Tokio was toen helemaal hot. Hoewel dansen toen nog wettelijk verboden was, schoten overal in de stad nachtclubs uit de grond. Sofia Coppola vereeuwigde deze sfeer destijds in haar film Lost in Translation.
“Ik ben al sinds mijn kindertijd gek op Porsche, sinds ik een speelgoedmodel van de 930 had,” vertelt Taca terwijl we instappen in zijn 911 GT3 RS (997), geparkeerd voor zijn bar, pal achter de volledig elektrische Macan Turbo die we van Porsche Japan hebben geleend. De GT3 RS is slechts één van de vele sportwagens uit Zuffenhausen die hij door de jaren heen heeft gehad. “In Tokio moet je eerst je parkeerplaats regelen voordat je een auto kunt registreren, dus ik ben beperkt tot vier Porsches tegelijk,” legt Taca uit.
In de vijf jaar dat ik Taca ken, heb ik via zijn collectie een ware catalogus van de geschiedenis van Porsche voorbij zien komen: 930, 928, 993, 997, 991 — noem maar op, hij heeft ze ooit in perfecte staat in bezit gehad. De laatste tijd zie ik dat hij zich ook steeds meer op elektrisch terrein begeeft, met een Taycan Turbo S als aanvulling op zijn lucht- en watergekoelde collectie.
Ik herinner me mijn eerste reis naar Japan in 2019, kort voordat Taca en ik elkaar ontmoetten. Mijn transferauto vanaf het vliegveld werd beschouwd als de meest luxueuze auto die ooit in het land was geproduceerd – vlekkeloos gepoetst en bekleed met fluweel. Terwijl we over de snelweg reden in de opvallend stille V12, maakte ik een opmerking tegen de chauffeur over het ontbreken van leer, hét westerse symbool voor luxe. “In Japan,” zei hij met een veelbetekenende glimlach, “is stilte de ultieme luxe. Leer is gewoon te luidruchtig.”
Die uitspraak bleef me bij en gaf me een heel ander beeld van Japanse elegantie. Kort daarna kwam Porsche met de Taycan, die al snel zijn intrede deed op de Japanse markt. Aanvankelijk was er scepsis, maar de voorzichtige acceptatie van elektrische auto’s weerspiegelde de diepgewortelde obsessie van Japan met technologie.
Zes jaar later is ook hier de infrastructuur voor elektrisch rijden aanwezig. Tegenwoordig komt geen nieuw hoogbouwproject in Tokio zonder geïntegreerde snellaadpunten – een cruciale factor voor liefhebbers als Taca, die gewend zijn aan het gemak van verbrandingsmotoren.
Als we onze rondrit in de GT3 RS afronden, rijdt Taca terug naar Nishiazabu, waar ik de Macan voor de bar heb geparkeerd. Zijn nieuwsgierigheid wint het, en hij vraagt of hij een ritje mag maken in de Macan. De overstap van de 911 GT3 RS naar de Macan is een overgang van het ene uiterste naar het andere – maximale prestaties binnen hun eigen domeinen. Twee auto’s die, ondanks alle verschillen, elkaar perfect aanvullen.
Tokio laat zich niet snel zien. Het ontvouwt zich. Het is een stad van ritme, niet van spektakel. Het fluistert in plaats van dat het schreeuwt. De schoonheid zit verborgen in hoekjes, verweven in rituelen, en wordt alleen onthuld aan wie langzaam genoeg rijdt om het te ontdekken. Als je met de Macan door Tokio rijdt, vooral ’s avonds door het helder verlichte centrum, kom je in een stille dialoog terecht – niet alleen met de stad, maar ook met jezelf.
De Macan lijkt wel ontworpen voor deze plek: stil, responsief, beheerst. Zijn stilte creëert geen leegte, maar ruimte – een podium waarop de stad zich kan ontvouwen. Waar verbranding de aandacht opeist, laat elektriciteit de omgeving ademen. In Tokio is stilte geen afwezigheid, het is aanwezigheid.
Autorijden is hier nooit passief, in welke auto dan ook, maar Taca waardeert het unieke gevoel van de elektrische aandrijflijn. “Het is net een straaljager die onder water vliegt,” zegt hij. “Extreem soepel, maar met ongelooflijke kracht.” Er valt een moment van stilte voordat hij weer zachtjes gas geeft. De Macan glijdt soepel vooruit, terwijl de geluiden van de stad met nieuwe helderheid binnenkomen. Taca stuurt met een weloverwogen, geoefende hand door smalle straatjes en rond het beroemde kruispunt van Shibuya.
De precisie van de elektrische aandrijving lijkt zijn eigen gevoel voor controle te weerspiegelen. Terwijl we langs neonreclames en winkelpuien glijden, wijst hij op subtiele details: het patroon op een traditionele gevel, de geometrie van een bloemenarrangement, het zachte geroezemoes van gesprekken uit een verborgen izakaya — misschien wel het populairste type eetgelegenheid in Japan: een combinatie van sakebar en restaurant, met een gezellige sfeer en traditionele ambiance. Het is alsof Taca de stad opnieuw ziet, door de lens van de Porsche Macan. De auto verstoort het ritme van de stad niet, maar gaat er juist in mee. “Bij elektrische auto’s gaat het niet alleen om het milieu,” zegt hij terwijl hij de stilte doorbreekt. “Het gaat om het waarderen van subtiliteit. Om verfijning.”
Voor Taca staat de elektrische Macan voor meer dan vooruitgang alleen — hij staat voor harmonie. Een auto voor mensen die stille kracht begrijpen. Ingetogen elegantie. Een naadloze verbinding met de wereld om hen heen. En, zoals altijd, de perfecte aanvulling op zijn passie voor Porsche. Hij parkeert de auto voor de bar en kijkt peinzend naar de stad. “Dit,” zegt hij, “is de toekomst van autorijden in Tokio.”
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 415. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/en.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Alles wat u moet weten over de nieuwe Porsche 911 Turbo S
Datum: -
Porsche legt de lat nog hoger met 711 pk, intelligente aerodynamica en verbluffende technologie. Duik in de feiten over de nieuwe 911 Turbo S en ontdek alle details van de snelste productie 911 ooit. De innovatieve twin-turbo aandrijflijn met T-Hybrid-technologie zorgt ervoor dat dit de krachtigste productieversie ooit is van de Porsche 911.
Net als zijn voorgangers kondigt de 911 Turbo S zichzelf al aan voordat u hem ziet. Wat hem verder onderscheidt, is zijn unieke verschijning als hij voorbijraast. Geen wonder dat elke nieuwe Turbo S met spanning en groot enthousiasme wordt onthaald.
Kijk mee naar de feiten, cijfers en details van de nieuwe 992 Turbo S – de snelste productie 911 ooit.
Sinds de eerste Turbo S (type 993) in 1993 is het doel bij Porsche niet veranderd: dé maatstaf onder sportwagens zijn. Elke nieuwe generatie is voor Porsche-ontwerpers en -ingenieurs de kans om die belofte opnieuw in te lossen.
De nieuwe 911 Turbo S doet precies dat, en meer, in zowel coupé- als cabrioletuitvoering. Nieuw op de 911 Turbo S is de twin-turbo motor met T-Hybrid-technologie – een innovatie die in 2024 voor het eerst zijn weg vond naar de huidige 911 GTS – maar deze nieuwe Turbo S onderscheidt zich minstens zo sterk door de unieke combinatie van brute prestaties en het comfort waarmee hij lange ritten tot een ontspannen ervaring maakt.
De drang om de lat steeds hoger te leggen zorgt voor volop hoogtepunten: een krachtig design, intelligente aerodynamica, een geoptimaliseerd chassis en een exclusieve uitrusting. Porsche voldeed niet alleen aan de uitdaging, maar tilde de Turbo S opnieuw naar een hoger plan.
Dat de krachtigste productie 911 ooit een flinke dosis vermogen meekrijgt, zal niemand verbazen. Maar in deze nieuwe Turbo S komt dat vermogen voort uit de nieuwste Porsche techniek – voor het eerst toegepast in dit model. De 3,6-liter zescilinder boxermotor levert op zichzelf al veel power, maar krijgt in de Turbo S ondersteuning van T-Hybrid-technologie. Het is na de 992 GTS de tweede 911 waarbij Porsche deze innovatieve techniek toepast. Het 400V-systeem voegt maar liefst 61 pk toe. Dit gebeurt via twee elektrische uitlaatgasturbo’s – de zogenoemde eTurbos – waar de GTS er nog maar één gebruikte.
De T-Hybrid-aandrijflijn bestaat verder uit een compacte hoogvoltaccu van 1,9 kWh, net als in de 911 Carrera, en een achttraps PDK met geïntegreerde elektromotor die de kracht via het Porsche Traction Management (PTM) vierwielaandrijfsysteem verdeelt. Het resultaat: niet alleen meer vermogen, maar ook een veel directere respons op het gaspedaal.
De nieuwe Turbo S is de snelste productie 911 die Porsche tot dit moment bouwt. De T-Hybrid-aandrijflijn levert een piekvermogen van liefst 711 pk, terwijl 800 Nm koppel beschikbaar blijft over een breed toerenbereik van 2.300 tot 6.000 t/min.
De cijfers spreken voor zich: de Turbo S Coupé accelereert in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u – 0,2 seconden sneller dan zijn voorganger. Naar 200 km/u gaat hij in slechts 8,4 seconden, een halve seconde sneller dan de vorige generatie. De topsnelheid bedraagt 322 km/u.
Een sportwagen met zoveel vermogen vraagt om een aerodynamica die tot in de puntjes klopt. De Turbo S beschikt daarom over actieve, verticaal geplaatste koelluchtkleppen in de neus, een actieve diffuser, een verstelbare voorspoilerlip en een uitschuifbare, kantelbare achtervleugel. In hun meest efficiënte stand zorgen ze samen voor tien procent minder luchtweerstand dan bij de vorige 992.1 Turbo S.
Het chassis is uitgerust met standaard elektro-hydraulisch geregeld Porsche Dynamic Chassis Control (ehPDCC), dat overhellen tegengaat en de wendbaarheid in bochten vergroot. Het resultaat is voorspelbaar rijgedrag, extra comfort en meer vertrouwen achter het stuur. Het optionele liftsysteem voor de vooras reageert dankzij de koppeling met het 400V-systeem sneller dan ooit, terwijl bij nat wegdek de actieve aerodynamische elementen sluiten om de remmen tegen opspattend water te beschermen.
De Turbo S volgt de exclusieve ‘Turbo design strategy’, waarbij contrasterende accenten in de speciaal ontwikkelde kleur Turbonite direct in het oog springen. Blikvangers zijn het Porsche crest op de voorklep, de Turbo S-letters achterop en de specifieke inzetstukken in de lamellen van de achterspoiler en de raamlijsten. Ook de velgen met centrale vergrendeling zijn uitgevoerd in Turbonite.
De Turbo S blijft zijn kenmerkende brede uiterlijk houden: een grotere spoorbreedte dan de Carrera-versies, luchtinlaten in de flanken en uitstroomopeningen in de achterbumper. Nieuw is het titanium sportuitlaatsysteem, dat optioneel leverbaar is met ovale titanium uitlaatpijpen. Ook de parelstructuur rond de achterlichtstrip draagt bij aan het onderscheidende uiterlijk.
Zoals gebruikelijk opent Porsche Exclusive Manufaktur de deur naar talloze personalisatiemogelijkheden voor de Turbo S. Denk aan een lichtgewicht dak van zichtbaar carbon, achterlichten in Exclusive Design, carbon luchtinlaten en wielen met carbon-blades in Neodyme. Nieuw zijn de lichtgewicht ruitenwisserarmen van carbon, die 50 procent lichter zijn dan standaard. Via het Paint to Sample-programma is er bovendien keuze uit meer dan honderd exterieurkleuren.
De 911 Turbo S trekt van nature al alle blikken naar zich toe, maar met deze opties geef je hem moeiteloos een persoonlijke signatuur.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Regenband van Porsche en Michelin verlengt circuitseizoen
Datum: -
Porsche en Michelin sloegen de handen ineen om de Michelin Pilot Sport S 5 te ontwikkelen voor de 911 GT3 RS, een straatlegale band die geschikt is voor natte omstandigheden en koelere temperaturen aan het begin en einde van het trackday seizoen. Naast het digitale ontwikkelproces speelde ook een speciaal analoog gereedschap een cruciale rol.
3 mei 2024 is om twee redenen een bijzonder dag in Barcelona. Ten eerste vanwege het weer. Het regent, iets wat in die tijd van het jaar aan de Middellandse Zee zelden voorkomt. Ten tweede is er die vrijdag Circuit de Barcelona-Catalunya in het noorden van de stad, waar Jörg Bergmeister zich achter het stuur van een Porsche 911 GT3 RS heeft opgesteld op de startgrid. De ruim 4,7 kilometer lange baan ligt voor hem uitgestrekt – nat asfalt én een bewolkte lucht vormen de ideale proefomstandigheden.
Wat dit moment nog specialer maakt, is dat de GT3 RS op regenbanden rijdt: een prototype van de splinternieuwe Michelin Pilot Sport S 5. Deze band is speciaal ontwikkeld voor natte wegen en koelere dagen, iets wat in de geschiedenis van de GT3 nooit eerder voorkwam. Met de Michelin Pilot Sport S 5 hebben Porsche en Michelin niet alleen een volkomen nieuw profiel geïntroduceerd, maar ook voldaan aan de wens van klanten om de GT3 RS óók onder de nattere en koudere herfst- en lenteomstandigheden te kunnen rijden. Daarmee wordt het trackday-seizoen aanzienlijk verlengd en groeit de inzetbaarheid van de GT3 RS. De nieuwe band is ontworpen om plezier en prestaties te verhogen, zonder concessies te doen aan comfort en weggedrag. Het allerbelangrijkste is dat hij hoge prestaties levert buiten zijn reguliere seizoen – op nat wegdek bij omgevingstemperaturen van 5 tot 15 °C. Daarom vindt de laatste test plaats in Barcelona: 20 ronden op het Grand Prix-circuit.
De ontwikkelteams van Porsche in Weissach en van Michelin in Clermont-Ferrand (Frankrijk) hebben de afgelopen achttien maanden talloze virtuele prototypes over de digitale snelwegen laten gaan. Ook de testpiloten van Michelin legden ontelbare rondjes af in verschillende ontwikkelingstadia op de eigen testbaan in Ladoux. Porsche testcoureur Jörg Bergmeister was daar zelf regelmatig te vinden. Zijn unieke gevoel voor autocontrole – misschien wel het belangrijkste testinstrument bij de totstandkoming van de band – is ook hier in Barcelona weer onmisbaar. “Bandenontwikkeling is een heel bijzondere discipline,” legt hij uit na zijn sessie. “Ondanks digitale prototypes en virtuele ontwikkelomgevingen zijn het uiteindelijk de indrukken van professionele testcoureurs die tellen. De échte rijbeleving die een band biedt. Hoe gemakkelijk je de controle terugwint aan de limiet – dat kun je niet in een lab simuleren. Kerels zoals wij zijn daarvoor verantwoordelijk,” zegt Bergmeister lachend.
Een nieuwe band ontwikkelen is een technologische uitdaging. Als het enige contactpunt tussen de auto en de weg is de band een strategisch onderdeel in de autoproductie. Hij zorgt ervoor dat motor en onderstel hun vermogen op het asfalt kunnen overbrengen. Banden bepalen de typische rijdynamiek van elke Porsche. Profiel, rubbermengsel en de opbouw van de band moeten nauwkeurig zijn afgestemd op de prestatiespecificaties van de auto. Het rubbermengsel en het profiel bepalen bijvoorbeeld de grip – en daarmee de prestaties en veiligheid. De formule van het ideale rubbermengsel voor bepaalde eigenschappen is net zo cruciaal als het recept van een saus in een driesterrenrestaurant. Ook dat mengsel moet perfect harmoniëren met alle andere componenten van het geheel: onderstel én het complete voertuig.
Feit is dat zodra de ontwikkeling zich focust op één eigenschap, dit vaak ten koste gaat van een andere. Winterbanden vereisen bijvoorbeeld een zacht, flexibel rubbermengsel voor grip en veiligheid bij lage temperaturen en slechte omstandigheden. Maar zachtere banden slijten sneller. Toch is er door de jaren heen veel vooruitgang geboekt. Tegenwoordig bieden banden prestatieniveaus die ooit ondenkbaar waren: denk aan uitstekend nat gedrag én minimale rolweerstand, of fenomenale droogprestaties gecombineerd met een hoog kilometrage.
Een band perfect afstemmen op een auto is een van de meest veeleisende taken in de autobranche, zelfs voor standaardmodellen. Maar een gloednieuwe band lanceren voor een Porsche, en dan nog een high performance, extreem precieze en minutieus getunede sportwagen als de 911 GT3 RS – dat is de ultieme uitdaging. Porsche hanteert daarom zijn eigen keurmerk voor banden, de “N”-specificatie, die pas wordt toegekend als een nieuwe band zowel aan alle wettelijke eisen voldoet als aan Porsche’s strenge verwachtingen op het gebied van grip, rolweerstand, nat- en drooggedrag, rolgeluid, remweg én de beoogde Nordschleife-rondetijden. “Een band moet als een handschoen om de auto passen,” zegt Jan Frank, specialist rijdynamica/prestaties voor straatlegale GT modellen bij Porsche. “Elk aspect moet perfect zijn. Alleen dan kunnen onderstel, motor en uiteindelijk de hele auto hun volledige potentieel benutten.” Verschillende afmetingen en de op maat gemaakte afstemming van voor- en achterbanden laten Porsche’s kenmerkende rijgedrag optimaal tot uiting komen. Bij de GT3 RS is bijvoorbeeld de achteras geoptimaliseerd voor tractie en rijstabiliteit, terwijl de vooras juist directe reactie moet leveren.
“De ontwikkeling was een ongelooflijk avontuur,” vertelt Bertrand Fraenkel, hoofd Bandontwikkeling bij Michelin. “De brede expertise van onze ingenieurs, gecombineerd met innovatieve technologieën, stelden ons in staat dit compleet nieuwe segment te verkennen. We gebruikten AI en onze uitgebreide database om de beste mix van technologieën voor karkas, loopvlakcompound en profiel te bepalen.”
Michelin koos ervoor de band te produceren met het beproefde C3M‑proces voor high performance banden. Dit is een productiemethode waarbij de band eerst digitaal wordt geprogrammeerd en vervolgens wordt vervaardigd in een proces dat lijkt op 3D printen. Zo konden de ingenieurs voortbouwen op dezelfde architectuur als de Pilot Sport Cup 2 om de stijfheid te bereiken die de GT3 RS vereist. Zo is bijvoorbeeld een golvend deel in het profiel aangebracht om de stijfheid te verhogen en deze gelijkmatiger over voor- en achterbanden te verdelen.
Een ander fundamenteel doel was het zoveel mogelijk voorkomen van aquaplaning. In het midden van het loopvlak zijn vier grote groeven van 0,74 cm diep aangebracht om meer water af te voeren, zelfs onder extreme omstandigheden. Voor de uitstraling werd Michelin's Premium Touch‑technologie toegepast in een speciaal GT3 RS design, met een fluweelachtige zijwang en een volledig matte oppervlakte.
Toch is de belangrijkste technologie het loopvlak met silica. “Silica staat bekend om zijn rol in lage rolweerstand,” legt Bertrand Fraenkel uit. “Voor de GT3 RS band hebben we een speciale samenstelling ontwikkeld die ook de grip in natte en droge omstandigheden verbetert.” Uiteindelijk kwamen de voordelen duidelijk naar voren in de rondetijden: vergeleken met de Pilot Sport Cup 2 NO waren de testcoureurs meer dan tien seconden sneller op Michelin’s natte testbaan. “Dat is een wereld van verschil,” zegt Mathieu Greco, bandenontwikkelaar bij Michelin. Deze band was oorspronkelijk bedoeld voor raceauto’s, maar niet voor professionele coureurs. Dat speelde een sleutelrol in de ontwikkeling: de straatlegale band moet comfortabel zijn in de omgang, naast uitblinken op natte oppervlakken ook hoge prestaties bieden wanneer de zon schijnt tijdens een trackday in maart of oktober.
Barcelona is de ideale testlocatie. Geparkeerd op de startgrid van de GT3 RS op die 3 mei, zet Jörg Bergmeister zich schrap voor de eerste sprint. Hij accelereert tot bijna 250 km/u. De prototypes van de gloednieuwe Michelin Pilot Sport S 5 grijpen zich vast aan het natte asfalt. Aan het einde van de 1 kilometer lange start-finish‑strook gooit Bergmeister het stuur rechtsom en laat hij de achterkant gecontroleerd uitzakken. In een oogwenk staat de GT3 precies goed voor de bocht en geeft hij volgas: “Gek,” zal hij naderhand zeggen. “Nog nooit heb ik een GT3 RS zo op nat asfalt kunnen rijden.” Onder deze omstandigheden staan GT3’s normaal gesproken in de garage, of wachten ze in de pitlane op betere baanomstandigheden.
Jörg Bergmeister drijft de band en de auto tot het uiterste – dankzij de nieuwe configuratie kan dat nét een stuk verder. Met een layout die is afgestemd op de eisen van de Formule 1 en met lastige overgangen tussen hoge snelheden en strakke bochten, geldt het Circuit de Barcelona-Catalunya als een van de zwaarste circuits. Bergmeister test hoe ‘happig’ de band is – oftewel hoe abrupt de overgang is tussen grip en slip. “Ongelooflijk,” zegt hij naderhand. Ondanks het natte wegdek en zijn ‘zeer sportieve’ rijstijl is de band “bijna onnatuurlijk vergevingsgezind.” De Michelin Pilot Sport S 5 blijft presteren, zelfs als Bergmeister ‘m tot het gaatje dwingt. Dat wil wat zeggen. “Alle kracht die de GT3 levert is in volle glorie te ervaren. Tot de tiende ronde: dan wordt het “een beetje tricky,” legt de profcoureur uit. Rond twintig minuten in de natte test breekt de zon door en stijgt de temperatuur van initieel 10 °C tot bijna 21 °C. Het wegdek droogt snel op, alsof je een handdoek op het warme zand van de nabije stranden legt.
Nu wordt de regenband pas echt op de proef gesteld en Bergmeister laat ‘m keihard werken. Aan het einde van de test zijn de omstandigheden haast zomers. En ook nu presteren “auto en band in perfecte harmonie.” Na sportieve rondes – sommige nat, andere op zonnig, warm asfalt – vertoont de band geen “noemenswaardige slijtage.” De coureur is in zijn nopjes. Barcelona wordt weliswaar een “bandendoder” genoemd, omdat veel banden er na een wilde sessie simpelweg “verdampt” zijn, maar niet deze.
Na 20 ronden stapt Bergmeister uit de Porsche 911 GT3 RS en schudt hij ongelooflijk met zijn hoofd. Een brede grijns spreidt zich over zijn gezicht, feller dan de zon die inmiddels helder in de blauwe hemel staat, en verraadt zijn voldoening voordat hij de eerste woorden heeft gesproken. De Michelin Pilot Sport S 5 krijgt het felbegeerde “N”-keurmerk: goedgekeurd door Porsche en – uiteraard – ook door Bergmeister.
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 415. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/en.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom